19 Mayıs 2011 Perşembe

Seçim dönemi, partiler, liderler…

Seçim zamanları benim en sevdiğim dönemlerdir. Herkesin bol keseden salladığı, icraatlarını sıraladığı, stratejinin savaştığı ve özellikle de iktidarların halkla buluştuğu nadir zamanları oluşturur.

Öncelikle hala seçim arabalarıyla bangır bangır müzik yayını yapan, mikrofondan bağırıp çağıran partiler baştan kaybediyor kanımca. Hele ki o her yere asılan bayraklar, afişler bana çok itici geliyor.

Evdeysem ve tv’de o an bir miting varsa hangi parti olursa olsun açar izlerim. (Ben zaten ulusa seslenişleri de kaçırmam) Medyayı avucunun içine alan AKP bu aşamada hep bir adım önde oluyor. Her mitingi Kanal 24’den(Başka kanallar da vardır illa ki) baştan sona canlı yayınlanıyor. Sinir atmak isterseniz birebir. Bazen fıkralardan daha komik bir hal alıyor.

CHP mitinglerini anca akşam haberlerinde izleyebiliyorsunuz ancak CHP’nin en büyük akıllılığı sosyal medyayı çok iyi kullanmaları. Mitingde söylenen vurucu sözler anında bir kaç farklı CHP’ye ait hesapta yazılıyor, RT’leniyor, izlemeseniz bile ne dediğini, ne söylediğini canlı takip edebiliyorsunuz.

Sosyal medyayı en iyi kullanan kesinlikle CHP. Sadece parti olarak değil genel başkan Kemal Kılıçdaroğlu ve bir kaç milletvekili de aktif olarak sosyal medyayı kullanıyorlar. Ne zaman Twittürk.com’a girsem günün en çok RT edilen tweetleri arasında en az bir Kılıçdaroğlu tweeti mevcut. Kesinlikle kendisi çok çok doğru kullanıyor. Sonuçta sosyal medya adamı vezir de eder rezil de. Rezil olanların başında kesinlikle Melih Gökçek ve Egemen Bağış geliyor.

Mitingleri parti parti değerlendirecek olursak;

AKP

Metinleri hep aynı, sadece şehirler isimleri ve rakamlar değişiyor. Konuların sırası bile aynı. Artık o kadar ezberledim ki nerede ne söyleyecek çok iyi biliyorum. Bunun yanı sıra ekrana çok bağlı kalması, doğaçlama yapamaması da bir eksi çünkü bu RTE’nin konuya hakim olmadığını gösteriyor. Hepiniz ekran bozulunca 1 dakika sustuğunu ve kekeleye kekeleye cümle kurmaya çalıştığını görmüşsünüzdür.

Bunların yanı sıra kişilere yanlış yükleniyor. Mesela Kılıçdaroğlu’nun söylediği “Statikocunun Allahı Ankara’da” lafını çok gereksiz uzattı üstüne üstlük bir de istifaya davet etti. Kusura bakmasın ama Kılıçdaroğlu’ndan önce istifaya davet etmesi gereken çok kişi var. Hem bu “…. Allahı” kalıbı herkesin kullandığı bir cümle, aldanmasın mitinglerde yuuuh çeken zihniyete, o yuh çekenler de çok kullanmıştır bunu.

Ayrıca miting sırasında olduğundan daha itici göründüğü de oluyor. Mesela Kılıçdaroğlu’nun TV’de düello davetine sarfettiği “Biz ustayız sen çıraksın”, “Biz süper ligdeyiz, sen amatör kümedesin” lafları varolan antipatikliğini kat be kat arttırdı.

Her mitinginde gösterdiği e-book readerlar da artık sıktı. “Bundan vericez, kitap yerine geçecek” vs diyip duruyor ancak baklayı bir mitinginde ağzından çıkardı –ya da kaçırdı- ihale ile bu e-book readerlar alınıp verilecekmiş. Sistemi tam olarak anlatmıyor, sadece bedava olduğunu söylüyor ama öğrencilerde mi duracak, sıralara mı monte edilecek, başka dosya eklenebilecek mi, herkesin kullanabileceği bir ürün mü, bozulunca ne olacak, kaybolunca ne olacak vs bunlardan hiç bahseden yok.

TV’de yandaşların sorduğu sorulara cevap verdiği için ve sorulması gereken hiç bir soru sorulmadığı için sadece kendi kazdıkları kuyuya düşerek puan kaybediyorlar.RTE dışında bakanlarının ve milletvekillerinin de gafları gaf üstüne, her hareketleri ofsayt.

TV reklamlarına gelince bir partinin tanıtım reklamlarından çok borsaya açılacak bir şirketin reklamlarına benziyor. (Twitter’da gördüydüm bu yorumu ama kimin hatırlamıyorum, affola) İktidar olarak tabii ki yaptıklarını anlatacaklardır ancak reklamlar çok samimiyetsiz ve düz. Reklam şirketlerine bir ayar çekmeleri lazım. Reklamlarının bir tek müziklerini beğendim. Broşürleri, billboardları vs vasat, yaratıcılıktan uzak.

Seçim döneminde benzine gelen 8-9 kuruşluk indirim, bilmem ne kanununun çıkması, maaş zammı ile göz boyama yarışındalar ancak her seçim döneminde olduğu gibi bu seçim döneminde de iktidar olamanın avantajlarını zorlamaları yine eksi puan veriyor. Seçim araçlarına bedava benzin koyulması, seçmeni “oy vermezseniz burada taş üstüne taş koyamazsınız” diye tehdit etmeleri vs.. vs.. bunların hepsi eksi hanelerine eklenmekte.

CHP

Doğaçlama gittiği çok belli ancak bu bazen sorun yaratabiliyor. Miting heyecanından olsa gerek başladığı cümlenin sonunu yanlış getirdiği oluyor.

Konuşmasına genelde sloganlar ya da pankartlar yön veriyor. Mitinglerinin tamamını  gösteren bir kanala denk gelmediğim için sadece sosyal medya ve haber saatlerinde ayrılan süre kadar gördüğüm için genel bir yorum yapamıycam.

Katıldığı TV programlarındaki duruşu olumlu, uslubu düzgün. Ne çok çıtkırıldım ne de aşırı sert, dengesi iyi.

Reklam şirketlerinin ellerinden öpmek istiyorum. Çok iyi reklamlar çıkartıyorlar. Aile sigortası reklamı vasatın altındayken emekli ve gençlik reklamları çok iyi olmuş. Bir de AKP’nin Bolu Dağı reklamına karşılık yaptıkları ve sadece internetten yayınlanan cevap reklamı da çok iyiydi.

Reklamlarını ve mitinglerini hep AKP üzerinden yapmaları çok doğru değil, kimi zaman işin ucunu kaçırıp bütün konuşmayı bunlarla başlayıp bitirdikleri oluyor.

Broşürleri oldukça iyi, her icraatlarının sistemini güzel anlatıyor ancak bazıları için sistem açıklamasından fazlası gerekiyor. Bazı icraatları insanlara inandırıcı gelmiyor, özellikle de aile sigortası. Bu yüzden icraatlarını anlatırken kaynaklarını da vermesi inandırıcılığı açısından daha verimli olacaktır.

Ekip olarak çalışıldığı belli, bütün ekipler işlerini çok iyi yapıyor. Hatta beni telefonla arayan bile oldu. Bunların dışında bahsettiğim sosyal medya tarafı da hem soru-cevap olarak hem de bilgi alma olarak oldukça verimli.

MHP

MHP için mitingler hesaplamalar ve dil sürçmeleriyle geçmekte. Mitingleri genelde komik videolar kategorisinde değerlendiriliyor. Onun dışındaki konuşmaları CHP’den daha da vahim bir iktidara yüklenme hareketinden öteye geçemiyor. Daha hiç kendilerini anlattıklarını görmedim hep oraya buraya laf yetiştirme yarışındalar ve bunu CHP’den daha fazla yapıyorlar.

Özellikle gençlere ulaşmakta çok zorlanıyorlar ve bunun için yöntemleri oldukça komik. Her yerde gördüğüm “Gençler ilk oyunuz MHP’ye” pankartından öteye giden bir şey yok.

MHP de üniversiteye girişte sınavı kaldıracaklarını açıklayanlardan ancak dediğim gibi bu tip vaadlerde sistemi anlatmanız çok önemli, bu konuda hemen hemen hepsi eksik.

Sonuç olarak 12 Haziran’a kadar bu tantanalar devam edecek.

3 yorum:

  1. Güzel değerlendirmelerin var... Bir kere sayın Başbakan'ın konuşmasını dinleyim dedim bugün, aynı satırı 3 kez tekrarladı... Miting böyle mi yapılır bilmem ama belki de siyaset konuşmalarını sadece haberlerde kesik kesik izlediğimizdendir... :)
    teşekkürler...

    YanıtlaSil
  2. http://www.facebook.com/video/video.php?v=10150241754625516

    şunu izlemelisin :) 3 kere tekrar etmesine dua edersin.

    YanıtlaSil
  3. mitinglerde en iyi Kemal Kılıçdaroğlu konuşuyor. Recep Bey in mitngini ise aynı anda en az 4 kanal full olarak veriyor.

    YanıtlaSil